چشم‌اندازهای نو برای معرفت تاریخی دورۀ نخست مارسل پروست

چشم‌اندازهای نو برای معرفت تاریخی دورۀ نخست مارسل پروست

توضیحات دوره

درسگفتار: چشم‌اندازهای نو برای معرفت تاریخی
دورۀ نخست: مارسل پروست
این دوره به بازخوانی آثار مارسل پروست (در جستجوی زمان ازدست‌رفته (هشت جلد)، ضد سنت‌بوو و نامه‌هایش) به‌منظور گشایش امکان‌های نو برای تأسیس معرفت تاریخی اختصاص یافته است. با وجود آن که خلاقیت فکری پروست، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رمان‌نویسان مدرن، عمدتاً در حوزۀ ادبیات داستانی متبلور می‌شود و همچنین با وجود آن‌که  علاقۀ او عمدتاً بر «رستاخیز گذشتۀ شخصاً تجربه‌شده» متمرکز ‌است، اما تفسیری پیگیرانه و جست‌وجوگرانه شاید بتواند در تأملات ژرف و راه‌گشای این نویسندۀ بزرگ، بذرهایی برای تأسیس معرفت تاریخی بر بنیانی یک‌سر متفاوت با آن‌چه تاکنون غالب و مسلط بوده است بیابد؛ بنیانی دیگرخواهانه و یقینی برای مواجهه با وضعیت‌های متفاوت با خودمان، ملاقات با ابژۀ تاریخی و سرانجام تحول در عمل تاریخ‌نگاری.
 جلسۀ اول: طرح مسأله، سرشت رسالت تاریخ‌نگارانه، سیطرۀ روش تاریخی، چرا پروست؟
جلسۀ دوم: تجربۀ نوستالژیک پروستی و خصایص آن
جلسۀ سوم: امکان‌های پروستی برای تاریخ‌نگاری و سرشت پدیدارشناسانه-اگزیستانسیالیستیِ این امکان‌ها
جلسۀ چهارم: گردآوری بذرهای معرفت تاریخی نو، به سوی یک تاریخ‌نگاری رمان‌گونه

مشاهده بیشتر

مدرس

سید رضا وسمه‌گر
دکترا
  • 1 دوره

سید رضا وسمه‌گر در سال 1367 در دزفول به دنیا آمد. تحصیل در رشتۀ تاریخ را سال 1386 در دانشگاه شهید بهشتی آغاز کرد. مقطع کارشناسی ارشد و دکتری خود را در همان رشته و در همان دانشگاه ادامه داد. سرانجام سال 1401 از رسالۀ دکتری خود با نام «دزفول در سدۀ نهم هجری؛ طرحی از یک تاریخنگاری رمان‌گونه» دفاع کرد. ترجمه‌ها و تألیفات وسمه‌گر عمدتاً بر مسألۀ معرفت تاریخی متمرکز است. در این ارتباط او به قلمروهای اندیشۀ روسی (بردیایف، شستوف، سالاوویف)، پدیدارشناسی و اگزیستانسیالیسم پرداخته است. او از منظری پدیدارشناسانه - اگزیستانسیالیستی (خوانشی از پدیدارشناسی و اگزیستانسیالیسم که با نسخۀ سارتری متفاوت است و بیشتر متأثر از گابریل مارسل، لویناس، مرلو پونتی و خوزه ارتگائی گاست است) مسألۀ شناخت انسان‌ها و دوره‌های تاریخی گذشته و بیگانه با ما را بررسی کرده است. مسألۀ کانونی او که در همۀ این سال‌ها ذهن و ضمیر او را به خود مشغول داشته این یوده: چگونه می‌توان «دیگری» را در «دیگربودگی»اش و بدون اینکه او را به گونه‌ای نسخۀ المثنای خودمان تبدیل کنیم و بر حسب مقولات خودمان بازشناسیم شناخت؟ :از ترجمه‌های وی می‌توان به اینها اشاره کرد - بازیگران ناشناخته انقلاب روسیه، تحقیقی در ساخت روانی مردم روسیه، نیکلای بردیایف، نشر نگاه معاصر، 1394 - خداجویان روس، نیکلای بردیایف، نشر نگاه معاصر، 1397 - نیکلای بردیایف، الکسیس کلیموف، نشر نگاه معاصر، 1396 - در جستجوی تاریخ فرهنگی، ارنست گامبریچ، نشر نقد فرهنگ، 1397 - فلسفه تاریخ، ژاک ماریتن، نشر دنیای اقتصاد، 1401 - تاریخ به‌مثابه نظام، معرفی بنیانی نو برای معرفت تاریخی، خوزه ارتگا ئی گاست، نشر آگاه، 1403 - پدیدارشناسی و علوم انسان، موریس مرلو پونتی، نشر شب‌خیز، 1403 - حکایت دجال، مکاشفه‌ای در نقد واپسین انسان، ولادیمیر سولویوف، نشر نگاه معاصر، 1401 همچنین تألیف این کتاب از اوست: - از رمانس‌گونگی تا رمان‌گونگی؛ نگریستن به تاریخ‌نگاری از منظری پدیدارشناسانه-اگزیستانسیالیستی، نشر ناهید، 1404

880000 990000